Agila utvecklingsprocesser
Om utbildningen
Agil mjukvaruutveckling syftar till att skapa en miljö för att utveckla mjukvara baserad på följande principer från det agila manifestet:
- Värderar individer och interaktion framför processer och verktyg
- Värderar fungerande mjukvara framför omfattande dokumentation
- Värderar samarbete med kunden framför att förhandla om kontrakt
- Värderar att reagera på förändringar framför att följa en uppgjord plan
Kärnan i dessa principer är insikten att förändringar är oundvikliga, och slutsatsen att förändringsledning måste integreras i utvecklingsprocessen. Agila tillvägagångssätt främjar iterativ och inkrementell utveckling genom att använda en mycket snäv design-kod-testcykel.
I denna interaktiva kurs utforskar vi tillsammans tillämpning av dessa agila principer för mjukvaruutveckling och projektstyrning.
Kursen omfattar:
- Principer och praxis för agila metoder så som XP, Scrum och Lean
- Testning och testautomation på både enhets- och systemnivå
- Kommunikation- och människocentrerad mjukvaruutveckling
- Agila metoder i relation med mer traditionella och planbaserade metoder
- Kritik av agila metoder
- Leda agila utvecklingsprojekt och identifiera viktiga roller
- Anpassa agila principer och praxis till större organisationer
- Mäta viktiga resultatindikatorerinom i agila team
Behörigheter och urval
Förkunskapskrav
För att vara behörig till kursen ska studenten ha: En kandidatexamen En avslutad kurs i programmering (t.ex. DIT042 Objektorienterad programmering, DIT012 Imperativ programmering med grundläggande objektorientering , DIT143 Funktionell programmering, eller motsvarande); En avslutad projektkurs (eller kandidatuppsats) i tillämpad programvaruutveckling, datavetenskap eller mjukvaruutveckling (t.ex. DIT212 Objektorienterat programmeringsprojekt, eller DIT543 Software Engineering Project) Följande kunskapsnivå i Engelska krävs; Engelska 6/Engelska B eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOEFL, IELTS.
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp.